2024-10-30 Bankgirot tar ett viktigt steg mot att modernisera Sveriges betalinfrastruktur genom utvecklingen av ett nytt, säkert och effektivt betalsystem. Tillsammans med HiQ utvecklas en lösning som är rustad för framtiden.
Systemet är en del av Bankgirots strategi för att säkerställa att svenska banker och deras kunder kan fortsätta förlita sig på en stabil och säker infrastruktur. Som partner för utvecklingen har Bankgirot valt HiQ.
– På Bankgirot är vi stolta över att fortsätta utveckla och modernisera Sveriges betalinfrastruktur. När nya krav och påverkan från omvärlden gör att betalsektorn behöver flytta fram positionerna ska Bankgirot säkerställa säkra och effektiva betalningar även framåt. I samarbete med HiQ blir vår lösning både robust och anpassningsbar till framtida behov, säger Anna Maria Nyström, Chief Product Officer på Bankgirot.
Infrastruktur rustad för framtiden
Som partner kommer HiQ tillsammans med Bankgirot utveckla en helt ny lösning. Med lång erfarenhet av skräddarsydda digitala lösningar inom den finansiella sektorn är HiQ en van partner i samhällsbärande projekt. Bankgirot och HiQ har dessutom framgångsrikt samarbetat tidigare.
– Det är en stor ära att få bidra till Sveriges framtida betalinfrastruktur tillsammans med Bankgirot. Denna typ av samhällsviktig infrastruktur ställer extremt höga krav på funktionalitet och säkerhet och vårt fokus ligger på att leverera en robust och skalbar lösning som stöder Bankgirots höga standarder, som kan utvecklas i takt med omvärldens krav och möjliggör för innovation och utveckling under de kommande decennierna, säger Samuel Skott, vd för HiQ.
Skräddarsydd lösning med höga krav på säkerhet
Det nya systemet kommer bestå av en skräddarsydd lösning. En modern arkitektur tillför Bankgirot flexibilitet, skalbarhet och möjligheter till kontinuerlig vidareutveckling. Lösningen designas för att följa Nordic Payment Councils regelverk för Credit Transfer (ISO20022).
Systemet kommer att levereras i olika faser under de kommande åren.
Erik Ridman, regionchef för HiQ i Stockholm, är ytterst ansvarig för partnerskapet med Bankgirot. Han beskriver hur nya regelverk och teknologier kommer att forma framtidens betalningar och att Bankgirot har en viktig roll i att säkra den framtida infrastrukturen. Något som HiQ nu även bidrar till.
– Bankgirot utgör en central del av den finansiella infrastrukturen i Sverige. Genom våra många projekt och samarbeten har vi byggt en djup förståelse för vad som krävs för att utveckla system med höga krav på säkerhet, anpassningsbarhet och innovation i den här miljön. Vi ser mycket fram emot att jobba tillsammans med Bankgirot med att forma framtidens betalningslösningar, säger Erik Ridman.
Med på avtalssingeringen var Jonas Gavelin, CIO, Bankgirot, Carina Olsson, CEO, Bankgirot, Anna Maria Nyström, CPO, Bankgirot. Erik Ridman, Regional Manager, HiQ, Samuel Skott, CEO, HiQ, Charlotte Wettermo, Client Manager, HiQ.
Om Bankgirot
Bankgirot är ett svenskt clearinghus och teknikbolag med över 60 års erfarenhet av att leverera finansiell infrastruktur till banker. I samverkan med betalsektorn ser vi till att privatpersoner och företag enkelt kan göra överföringar och betalningar. Bankgirot säkerställer att det nuvarande betalsystemet fungerar felfritt, samtidigt som vi utvecklar framtidssäkrade lösningar. Vi säkrar och utvecklar Sveriges betalningar.
Om HiQ
HiQ är ett techkonsultbolag som befinner sig i skärningspunkten mellan digital transformation och skräddarsydda mjukvarulösningar. Våra 1 700 experter kombinerar innovation, kreativitet och djup techexpertis för att skapa de vassaste digitala lösningarna på marknaden. På HiQ ser vi tech som mer än bara verktyg och kod – det är en nyckel till att driva digital transformation som formar framtiden och hjälper våra kunder att leda utvecklingen inom sina branscher. Sedan 2020 ägs vi av Triton. Vår bas är i Sverige, Finland och Tyskland, och våra lösningar gör avtryck över hela planeten.