2016-09-09 Från och med måndag 2016-09-12 genomför Bankgirot en uppdatering av Bg Avtal som kommer att medföra några förändringar i applikationen. Uppdateringarna kommer att förenkla hanteringen av kunders kontaktuppgifter och sökningar i applikationen.
Här nedan följer en fullständig lista över det som är nytt i Bg Avtal.
-
E-postadress för kontaktpersoner blir tvingande
E-postadress för kontaktpersoner blir en tvingande uppgift att lägga in för handläggaren vid nyupplägg och uppdatering av samtliga tjänster i Bg Avtal. Detta innebär att även vid uppdatering av befintliga avtal så kommer e-postadress bli en tvingande information att lägga in.
-
Borttag av ansvarsområden samt namnbyte
Ansvarsområdena Lösen och Säkerhet tas bort och information om kontaktpersoner rensas. Ansvarsområdet Data byter namn till IT där också kontaktuppgifterna kommer ligga. Det kommer alltså endast att finnas två ansvarsområden framöver – Ekonomi och IT.
-
Prioritera kontaktpersoner
Det blir möjligt att lägga in prioriteringsordning 1 respektive 2 för kontaktpersoner inom ansvarsområdena Ekonomi och IT.
-
Bankgirot möjliggör editering av uppgifter för kontaktperson.
Efter uppdateringen kommer det att bli lättare för handläggaren att göra ändringar i befintliga upplägg gällande kontaktpersoner då informationen går att ändra i direkt. Tidigare var man tvungen att först lägga in ny information och därefter radera den gamla.
-
Wildcardsökning
Wildcardsökning på företagsnamn gällande bg-nummer kommer att kunna göras med ett *- tecken. Detta *-tecken kan läggas både före och efter sökordet/företagsnamnet.
-
Sökning på servicebyrånamn
I om med uppdateringen av Bg Avtal har vi möjliggjort att du kan göra sökningar på servicebyrånamn. Detta är en ny funktion, denna typ av sökning var tidigare inte möjlig.
-
Bekräftelsemejl
När fältet ”E-postadress till handläggare” fylls i (som är en obligatoriskt uppgift vid upplägg av nya tjänster) kommer ett bekräftelsemejl i form av en kopia av kundens bekräftelsemejl att skickas till handläggaren. Tidigare har inte bekräftelsemejl skickats till handläggaren.
Tidigare under året så har även funktionen bankbyte uppdaterats. Efter uppdateringen så måste företagets organisationsnummer anges och handläggaren möts också av en ny dialogruta där företagets nya och gamla kontouppgifter måste godkännas ytterligare en gång. Detta för att minska felaktiga bankbyten.