Med den elektroniska fakturatjänsten E-faktura Internetbank kan ditt företag snabbt och kostnadseffektivt skicka fakturor till kunder som sedan betalar enkelt med en knapptryckning via sin internetbank.
Med elektroniska fakturor sparar ditt företag kostnader för porto och pappershantering. I internetbanken ser din kund fakturasammandraget och kan via en länk se den fullständiga fakturan. All överföring sker under hög säkerhet.
Fler fördelar med e-faktura:
- Det är ett miljövänligt sätt att skicka fakturor.
- Genom e-fakturatjänsten blir det möjligt för dina kunder att ta emot sina fakturor digitalt i sin internetbank.
- Genom e-faktura slipper du avgifter som är kopplade till pappersfaktura.
Flödet med e-faktura i internetbank
Så här går det till:
- Fakturautställaren skickar filen till Bankgirot.
- Bankgirot kontrollerar filen och skickar betalningsunderlaget till internetbanken.
- Fakturamottagaren loggar in i sin internetbank. Betalningen sker med en enkel knapptryckning.
Enkelt för dina kunder
Dina kunder kan se e-fakturan genom att klicka på en länk i sin internetbank. Kunden godkänner fakturan för betalning med en knapptryckning och behöver inte knappa in till exempel långa referensnummer.
Detta gör att du uppnår 100 procent automatisk avprickningsfrekvens för dessa betalningar i din kundreskontra.
Flera möjligheter utifrån dina behov
Fakturapresentation
Vill du använda dig av E-faktura Internetbank kan du välja att antingen presentera fakturorna själv eller använda dig av Bankgirots webbhotell.
Webbhotellet är ett bra val för dig som snabbt vill komma igång med att skicka elektroniska fakturor:
- I och med att e-fakturan lagras och presenteras i Bankgirots webbhotell behöver du inte investera i en egen lösning för fakturapresentation.
- E-fakturans utseende styrs av en fakturamall som kan utformas unikt för ditt företag tillsammans med Bankgirot. Du kan använda flera olika mallar, till exempel utformade för olika kundgrupper.
Presentationen av fakturor i Bankgirots webbhotell går till så här:
Olika sätt att anmäla sig för att ta emot elektroniska fakturor
Det finns olika möjligheter för hur privatpersoner och företag som vill ta emot elektroniska fakturor i internetbanken kan anmäla sig. Som fakturautställare kan du bestämma på vilket eller vilka sätt dina kunder ska kunna anmäla sig:
- Via en anmälningssida som kunderna når via sin internetbank. Med hjälp av Bankgirots Anmälningsärende slipper du själv utforma och förvalta anmälningssidan.
- Kunderna kan även anmäla sig direkt till dig, via till exempel din kundtjänst eller webbtjänst.
- Anmälan kan även ske vid betalning i kundens internetbank.
Hanteringen av anmälningar och makulering av anmälningar sker elektroniskt. Du kan bygga upp helt automatiska rutiner för denna hantering.